fredag 23. september 2016

Kutte kantbånd i metervis med overlocken!


Dette tipset så jeg på en tysk youtubevideo linket til fra Vi sygale. 
Nb; Du må ha rundstrikket ribb
Først begynner du med å fjerne tråder og nåler fra overlocken :) så finner du noe stiv papp eller kartong og måler hvor bredt du skal ha kantbåndene, dette skal ligge fra kniven og mot høyre, lag en brett så har du en kant å styre mot. Jeg tapet fast en linjal først, så jeg har noe som er stivt nok, ellers vibrerte pappen litt. 









Jeg måtte vippe ned lokket først, for den sikkerhetskanten kom i veien for båndet som skal henge over kanten av pappen.  





 Så kutter du ett startpunkt med linjalen din, på skrå inn fra kanten så du ender på de cm-målene du skal ha, jeg skal ha 4cm til mitt apparat. 



Da er det bare å begynne å kutte! legg spissen du kuttet over kanten av pappen og mat ribben inn mot kniven, trø forsiktig på pedalen til du har kontroll! kanten av ribben skal føres inntil der pappen er brettet, og mens du skjærer faller den kuttede ribben ned bak, løft vekk fra undersiden av og til. 
Da kjører vi ;) Når du kommer til der du startet blir det litt skrå før neste runde, bare å holde ribben inn mot pappvinkelen! Meter på meter på meter! 
du kutter så mye du ønsker, når du er ferdig skrår du deg bare jevnt av. Rull ihop!
Lykke til!

1 kommentar: